Politiet på 1. plass i IPSOS' omdømmeundersøkelse
Ifølge IPSOS' årlige undersøkelse av omdømmet til offentlige etater skårer politiet litt bedre enn i fjor på alle områder. Størst er økningen i innbyggernes oppfatning av politiets effektivitet og økonomisk styring. Politiet kommer altså best ut på målingen, sett opp mot 14 andre virksomheter.
75 prosent svarer at de har et meget godt eller ganske godt totalinntrykk av politiet. Det er en fremgang på tre prosentpoeng fra i fjor.
– Det er betryggende å se at norsk politi opprettholder et godt omdømme blant innbyggerne. Et slikt resultat kommer ikke av seg selv, men reflekterer den innsatsen våre ansatte legger ned hver eneste dag. Politiet skårer høyest av alle offentlige virksomheter når det gjelder samfunnsansvar, og det er vi veldig stolte av. Det er også gledelig å se at inntrykket av politiets effektivitet og økonomiske styring er styrket, selv om vi fortsatt har noe å gå på, sier politidirektør Benedicte Bjørnland.
Fire målekriterier
Undersøkelsen som ble lagt frem i dag, onsdag 24. oktober, måler respondentenes totalinntrykk av 15 offentlige etater. I tillegg blir de spurt om å gjøre en vurdering av fire faktorer: Samfunnsansvar, effektivitet og økonomisk styring, åpenhet og informasjon, samt kompetanse og fagkunnskap.
Resultatene viser en fremgang for politiet på alle områdene fra i fjor. Den største fremgangen finner vi på effektivitet og økonomisk styring, som er opp seks prosentpoeng fra 2023. Resultatene for 2024 er på linje med de beste målingene fra tidligere år. Den største endringen finner vi kanskje i demografien. Tidligere var det yngre mennesker i sentrale strøk som hadde best totalinntrykk av politiet. I årets måling er det personer over 60 år bosatt i Nord-Norge som har best totalinntrykk.
Endret metode
IPSOS har i 2024 gått bort fra telefonintervju som metode. Årets undersøkelse er gjennomført på web. IPSOS sier at det er forventet at endringen kan ha påvirket resultatene i årets undersøkelse.