Den tekniske rapporten viser at det ikke er funnet feil eller mangler på ulykkesbilen som kan ha medvirket til ulykken. Bilen ble vurdert å være i teknisk god stand. Volvos egne undersøkelser av bilen har konkludert med det samme.

Bilen hadde en hastighet på 62 km/t idet den traff murveggen. Gasspedalen var aktivert 100 prosent fra ca. 3 sekunder før kollisjonen. Bremsepedalen var ikke betjent de siste 5 sekundene før ulykken.

Fører av bilen gikk inn på passasjersiden, da det ikke var mulig å gå inn førerdøren grunnet en bil som stod tett opptil.

Det er foretatt en simulering av ulykken som viser at bilen kjørte med fronten ut gjennom murveggen, traff veggen på motsatt side, falt ned på taket og traff et overbygg lenger nede og havnet på høyre side på bakken, før den veltet over på hjulene.

Politiet har så langt i etterforskningen bl.a. gjennomført avhør, innhentet relevant videomateriale og gjennomført åstedsundersøkelser og tekniske undersøkelser. Politiet avventer nå den endelige obduksjonsrapporten, før det konkluderes i saken.