Politiet lærer barn om nettmobbing
Politiets nettpatruljer har over tid erfart at unge tar kontakt og ber om hjelp fordi de føler seg uthengt eller mobbet i sosiale medier. Nå lanserer politiet undervisningsopplegget "Hvor går grensen?" for 5.-7. klassinger.
Målet med undervisningsopplegget "Hvor går grensen?" er å gi barna i mellomtrinnet på barneskolen et begrep om grensesetting, både når det gjelder mobbing (etisk) og hva som bryter loven (juridisk), samt å gi noen råd om hvordan de tryggere kan ferdes på nett.
- På samme måte som å lære trafikkreglene, må barn og unge også lære lover og regler som kan være relevante til det å være på sosiale medier. Her kan barn se innhold og oppleve situasjoner som kan være ubehagelige, og kanskje også ulovlige, sier fagleder for politiets nettpatrulje i Vest politidistrikt, Rune Fimreite.
Denne uken ble undervisningsopplegget gjort tilgjengelig på politiet.no. Her kan lærere laste ned film og støttemateriale for å gjennomføre opplegget i klassene.
"Uskyldig" moro kan være mobbing
I undervisningsopplegget blir det snakket om "shipping-kontoer" eller "hot or not". Dette er bare noen navn som benyttes for å beskrive fenomenet (se fakta under). Dette kan være populært for unge å delta på og kan fremstå som uskyldig. Mange tenker ikke over at dette kan være mobbing.
Ofte blir falske eller anonyme profiler benyttet til å henge ut unge på sosiale medier. De som står bak profilene er ofte ungdommer, og de har ente lite kunnskap om hva dette kan gjøre med dem som henges ut, eller de bevisst ønsker å påføre andre et omdømmetap. Deler de bilder av andre uten samtykke kan dette være straffbart.
- Mange av de involverte er under 15 år og kan derfor ikke straffes. Målet er å skape økt bevissthet blant de unge, uavhengig av hvilket navn som benyttes på fenomenet. I noen tilfeller kan politiet bli involvert. Da kan de som står bak bli innkalt sammen med foreldre eller verge til en samtale. De risikere også å bli fratatt mobilen dersom den er benyttet til en straffbar handling, sier Fimreite.
Gjennom korte filmer og diskusjonsbolker får barna se eksempler på nettmobbing og skal deretter reflektere over hva som er greit og ikke før de avslutningsvis får høre politiets vurderinger om hvor grensen går sett opp mot lovverket.
En positiv effekt av prosjektet er økt bevisstheten og kompetanseheving i utdanningssektoren, både blant lærere og elever.
Viktig å være tidlig ute
Aldersgrense på sosiale medier er på dagsorden og blir diskutert hos regjeringen og andre statlige aktører. Der i blant Medietilsynet som nylig lanserte handlingsplan for trygg digital oppvekst.
Ut ifra Medietilsynet sine undersøkelser får barn ned i 9-årsalderen tilgang til sosiale medier, selv om den anbefalte aldersgrensen til de ulike sosiale mediene ligg på 13 år.
- Selv om det er en aldersgrense på sosiale medier er det viktig å forholde seg til realiteten, at barn under anbefalt aldersgrense er aktive på sosiale medier. Det er da viktig å tidlig kunne snakke med barn og unge som at det også finnes lover og regler på sosiale medier, sier Fimreite i nettpatruljen.
Fakta: Shipping-konto
En shipping-konto på sosiale medier er en konto som setter sammen to personer som et potensielt romantisk par, ofte uten deres samtykke, og nesten alltid uten at de faktisk er et par. Fenomenet har spesielt vært utbredt på plattformer som TikTok. Begrepet "shipping" kommer opprinnelig fra ordet "relationship" og innebærer at man lager et "relationship" eller "shipper" to personer sammen, som om de er i et forhold.
Ved å lage "shipping-kontoer" og legge ut innhold uten samtykke, kan dette skape rykter, konflikter og ubehag for mange. Når kontoene også er "ikke identifiserbare" eller en ikke vet hvem som står bak, blir dette problematisk.
Slik gjennomføres uindervisningen
Undervisningsopplegget starter med en introduksjon fra politiet, før selve filmen starter. Filmen er delt inn i fire kapitler. Etter hvert kapittel skal elevene diskutere hva de nettopp har sett og om de tenker dette krysser en grense. Skjermen går i svart etter endt kapittel, og spørsmålene som er aktuelle vil dukke opp på skjermen. Da setter du filmen på pause og åpner opp for diskusjon i klassen.
For å sette i gang diskusjonen, har vi lagt ved noen diskusjonspunkter og spørsmål som du kan stille klassen. Vi vil gjerne anbefale å bruke IGP-gjennomføring (Individ, Gruppe, Plenum). Da kan først den enkelte tenke selv, deretter diskutere med en annen (læringsvenn) og til slutt dele dette i plenum. Jo flere i klassen som snakker, desto flere perspektiv kan alle lære av.
Etter å ha sett 4 videoklipp og diskutert 4 tema, spilles siste del av videoen for å høre fra politiet hvor grensen går sett opp mot lovverket. Hele filmen og spørsmålene som stilles handler om «Hvor går grensen?». Hva er greit og hva er ikke greit på nett?
Forventet tid til gjennomføring er 60-90 minutter.
Undervisningsopplegget ligger tilgjengelig på www.politiet.no/hvorgargrensen (bokmål) og www.politiet.no/kvargargrensa (nynorsk).