Stine står på et kontor og holder en plastkasse med kabler med den ene armen. Hun ser i kamera og smiler.
NYSGJERRIG: Når kollegaene ringer for å få hjelp, bruker Stine tid på å stille spørsmål og grave i problemet.

Politiet har mange ulike oppgaver, og arbeidsverktøyene spiller en viktig rolle for at politiet skal kunne løse samfunnsoppdraget. Enten personen jobber operativt ute i gatene, etterforsker, jobber med økonomi eller HR – utstyret må fungere. Når det ikke fungerer, er det Stine og kollegaene hennes de ringer.

– Ulike personer har forskjellig språk, bakgrunn og kompetanse. Derfor er det alltid spennende å grave i problemet for å forstå mer. Hva er det som har skjedd, og hvordan kan vi løse det, forteller Stine.

Enklere å gi rask hjelp

Stine begynte i politiet i 2006, i en tid der datasystemene var installert på stasjonære PC-er på politistasjoner og lensmannskontorer over hele landet. Hun reiste mye rundt for å bistå ved problemer, eller ved oppdateringer. Nesten 20 år senere er arbeidsdagen hennes ganske annerledes.

– Den største endringen er at løsningene våre er mer sentralisert og automatisert. Nå er de også mer tilgjengelige for brukerne våre, som har arbeidssted i bil, båt, på gata – i tillegg til bak en kontorpult. Det er enklere å gi rask hjelp, for eksempel via fjernstyring, forklarer hun.

Tverrfaglig styrke

I tillegg til tekniske utfordringer som kan oppstå og bytte av IT-utstyr, sørger Stine og kollegaene hennes at sambandet og PC-ene i politiets kjøretøy fungerer som de skal. Da den nye politistasjonen i distriktet skulle bygges, ga Stine råd om hvordan tekniske behov kunne ivaretas allerede før første spadetak er tatt. Slik ble de nye kontorene er tilpasset de som skal jobbe der og arbeidshverdagen deres.

– Det er gøy å jobbe tverrfaglig mot et felles mål, og få bruke erfaringen og kompetansen min til å bidra til en bedre arbeidshverdag i politiet, forteller Stine.