Julia holder en mobil i hånden mens hun ser i kamera. En mann sitter ved siden av henne og ser ned på telefonen.
BEDRE VERKTØY: Sammen med teamet lager Julia løsninger som gir politibetjenter på patrulje en bedre arbeidshverdag.

"Hvilket problem skal vi løse? Hvordan løser vi det?" Slik starter Julia og teamet hennes arbeidet. Det er viktig å identifisere problemet på best mulig måte, diskutere og finne en løsning sammen.

– Design er en del av en helhet. For å lage gode løsninger for brukerne våre, må vi se problemstillingen fra ulike vinkler. Derfor jobber vi tverrfaglig, forklarer hun.

Teamet jobber med å lage løsninger som forenkler og effektiviserer arbeidshverdagen til politibetjenter på patrulje. I tillegg til Julia består teamet av utviklere, en systemarkitekt, en produkteier og en teamleder.

– For å skape verdi raskt, bruker vi tid på problemforståelse. Vi diskuterer med hverandre og bidrar med vårt perspektiv og kompetanse inn i diskusjonen. Hvilken strategi er best? Hva er brukernes behov? Hva er mulig å få til teknisk? Hvilke juridiske rammer har vi?

Tverrfaglig magi

Julia mener magien skjer når du setter ulik kompetanse sammen og får dem til å diskutere.

– Når jeg hører andres perspektiver, utfordrer det meg til å tenke i nye baner. Det får meg til å stille bedre spørsmål.

For å ta pulsen på behovene, har hun flere ganger vært med politipatruljer på jobb.

– Innsikten jeg får ved å observere polititjenestepersonene i arbeid er virkelig nyttig. Hva er viktigst for dem, hvor trykker skoen? Alt de deler med meg, tar jeg tilbake til teamet som viktig input i arbeidet med å lage effektive og nyttige tjenester for dem.

Feedback gir utvikling

For Julia er det en styrke å ha et designmiljø å sparre med. Kollegaene hennes i Politiets IT-enhet er tjenestedesignere, produktdesignere og innholdsdesignere.

– For å fortsette å utvikle meg som designer, trenger jeg feedback. Jeg synes det er utrolig givende å få tilbakemeldinger på hvordan det jeg lager fungerer. Det er lett å se seg blind på eget arbeid, forklarer hun.

Å gi hverandre feedback, krever at alle i teamet er trygge på hverandre. Her gjør øvelse mester.

– Det er viktig å kjenne og forstå hverandre. I bunnen må det ligge en respekt og et ønske om å bidra med meningsfulle tilbakemeldinger. Og man må øve. Hele tiden, forteller hun.

Ferdig utlært blir du aldri. Politiet er en stor organisasjon, med mange ulike problemstillinger.

– Det er utrolig spennende å jobbe i politiet. Vi jobber med komplekse utfordringer og får innsikt i et veldig spesialisert fag. Det er et privilegium å få bidra til løsninger som gir et tryggere samfunn.

Vil du vite mer?

Hør om hvordan vi jobber i podkasten vår DigiTalt:

I episoden Digitalisering handler først og fremst om mennesker får du høre mer om hvordan vi bygger opp designmiljøet i politiet.

I situasjoner hvor tiden er avgjørende, må systemene være tilpasset brukernes forutsetninger for at de raskt skal kunne få en forståelse for situasjonen og hvordan den kan håndteres på en sikker måte. Politiet står daglig i slike situasjoner.

Hør mer om sikkerhetskritisk design i episoden Maba Maba.