Utrykningspolitiet har, på oppdrag fra POD, samlet den mest relevante trafikkinformasjonen fra 2023 i utgivelsen av politiets tilstandsanalyse for trafikksikkerhetsarbeid.

- Trafikantenes mindre gode valg er ofte medvirkende årsaker til dødsulykkene. Manglende oppmerksomhet, førerdyktighet, overdreven tro på egne ferdigheter, fart og rus gjentar seg som faktorer som må adresseres, sier UP-sjef Knut Smedsrud.

Fortsatt er det hastighetsovertredelser, ruspåvirket kjøring og uoppmerksomhet som dominerer foranledningen til alvorlige trafikkulykker med drepte og hardt skadde. 

Rapporten er tilgjengelig som PDF. 

Her er noen relevante tall fra analysen: 

  • Antall drepte og hardt skadde i 2023 var 678, med 110 drepte og 568 hardt skadde.
  • I 2023 var det flere drepte og hardt skadde i aldersgruppen 15-19 år sammenlignet med tidligere år.
  • 193 personer ble drept eller hardt skadd i trafikken på MC eller moped i 2023, det var 17 % flere enn i 2022 og nest høyeste tall i løpet av hele siste tiårsperiode.
  • Dybdeanalyse av dødsulykkene i 2023 fant at høy fart medvirket til at 25 % av dødsulykkene i 2023 skjedde, mens høy fart medvirket til skadeomfanget i 58 %. Samtidig viste målinger fra Statens vegvesen at 38 % av trafikken i 2023 ikke overholdt fartsgrensen.
  • Kjøring i ruspåvirket tilstand var en sannsynlig medvirkende faktor i 20 % av dødsulykkene. Vi ser en økende andel annen rus enn alkohol, både blant de drepte i trafikken og blant de som er rustatt av politiet bak rattet, samtidig som at alkoholpåvirket kjøring fortsatt er like utbredt i trafikken.
  • Bruk av mobiltelefon ble påvist i 4 % av dødsulykkene. Blant personene som omkom i bil ble det avdekt at 18 % ikke brukte bilbelte eller brukte det feil.
  • Særlig risikofylt atferd var vurdert som en medvirkende faktor i seks dødsulykker i 2023.