Arbeidsgiverprofilering
Her finner du retningslinjer og informasjon om bruk av designelementer og hvordan vi kommuniserer i politiets arbeidsgiverprofilering.
Vi skal fremstå med et rent og moderne uttrykk som appellerer til målgruppene våre og gir et riktig etterlatt inntrykk av politiet som arbeidsgiver.
Hovedmålgruppen er alle som er aktuelle for jobber i politiet eller er ansatt i politiet i dag, både sivile og politiutdannede.
I tillegg finnes det noen prioriterte undergrupper:
- personer med relevant kompetanse, særlig innen sivile fagområder som teknologi, analyse og økonomi
- personer med relevant kompetanse med etnisk minoritetsbakgrunn (innvandrerbakgrunn, samisk befolkning og nasjonale minoriteter), funksjonsnedsettelse eller hull i CV-en
Som offentlig aktør er det viktig at arbeidsgiverprofileringen følger alle retningslinjer for universell utforming. Dette gjelder blant annet klarspråk, fargekontrast og lesbarhet. I arbeidsgiverprofileringen bruker vi aktivt konseptsetningen «Det har aldri vært mer spennende å jobbe i politiet», og «Vi trenger flere som deg» som er hentet fra kjernehistorien. Det visuelle uttrykket skal forsterke budskapet og få frem mangfoldet og mulighetene innenfor organisasjonen.
Det visuelle uttrykket skal være nordisk og minimalistisk, og politiet skal fremstå som kompetent, handlekraftig og ekte.
Det er viktig at arbeidsgiverprofileringen viser mangfold. Dette gjelder ikke bare i forbindelse med kulturell bakgrunn, men også alder, kjønn og funksjonsnedsettelser. I tillegg til at politiet finnes i hele Norge.
Vi skal også vise hele bredden i politiet, fra det operative til det sivile. Av våre over 18 300 ansatte er det over 6 400 sivilt ansatte, og nettopp derfor skal vi vise mer av den sivile siden for å i større grad kommunisere mulighetene. I stedet for å bare vise blålys, uniformer og uniformert kjøretøy, skal vi få frem at det også finnes mange andre jobbmuligheter i politiet.
Arbeidsgiverprofileringen skal være tett på menneskene og vise variasjonen i arbeidsoppgaver – også de som er mer usynlige. Så i tillegg til å kommunisere og vise frem den faglige ekspertisen, skal vi få frem de underrepresenterte gruppene som politiet ønsker å tiltrekke seg.
Vi skal vise at vi er et fremtidsrettet og mangfoldig politi med fokus på samarbeid på tvers og det viktige samfunnsoppdraget vårt. Arbeidsgiverprofileringen skal fremstå helhetlig på tvers av flater, og aktivt bruke farger, typografi, bilder og grafiske elementer for å skape en rød tråd i alle våre kanaler, både fysiske og digitale.
Når vi jobber med arbeidsgiverprofilering, er målet at målgruppene sitter igjen med følgende etterlatt inntrykk: «Oi, er det så mange, forskjellige muligheter i politiet?! Der virker det spennende å jobbe!»
Vi skal være:
- vennlige, tydelige og korrekte
- direkte og nære, men ikke for private
- tidsriktige, men ikke banebrytende
- trygge, men ikke kjedelige
Retningslinjer
Tabellen er en rettesnor og et styringsverktøy i arbeidet med innholdsproduksjon, for å sikre en helhetlig kommunikasjon. Den gjelder for tekst, video, lyd og visuelle grep.
Gjennom Karrieresiden kommuniserer politiet med ulike målgrupper. Det er derfor viktig å definere hvilken målgruppe vi skal nå i forkant av innholdsproduksjon. Dette for å kunne tilpasse og spisse vår stemme til målgruppen vi skal nå.
For å følge vår stemme, er det viktig å ha et bevisst forhold til stemmen, og å diskutere den med kolleger for å ivareta den i størst mulig grad.
Det visuelle konseptet spiller på bevegelsen og dynamikken i de skråstilte stripene fra den overordnede visuelle profilen til politiet. Stripene er et av de mest gjenkjennelige elementene og brukes blant annet på politibilene.
Stripene reflekterer målrettet aktivitet, retning og fokus. Ved å justere de diagonale og horisontale feltene kan vi skape ulike mulighetsrom for plassering av bilder og andre elementer. På denne måten kan vi variere formene innenfor et satt system som er tilpasset ulike formater. Det visuelle elementet kan brukes med og uten bildefyll, og i ulike former basert på rutenettet i bildet over. Elementet brukes også i politiet sine videomaler for å sikre en rød tråd på tvers av profiluttak.
Som en videreføring av det visuelle konseptet bruker vi også kursiv skrift på mer spennende i konseptsetningen.
Fargene i arbeidsgiverprofileringen tar utgangspunkt i politiets overordnede visuelle profil, men har egen vekting og egne retningslinjer som sørger for at uttrykket ikke blir for mørkt. Politiet skal fremstå imøtekommende og åpne i arbeidsgiverprofileringen, og her er fargebruk et av de grunnleggende virkemidlene. Det er viktig at vi finner en god balanse mellom det lyse og mørke, der den lyse blåfargen er mest dominerende. Dette forsterkes også av lyse bilder med et moderne nordisk uttrykk.
Blått
- Skal man bruke den mørke fargen, bør det veies opp mot mengden lys farge. Den mørke fargen kan også brukes som kontrast eller i annonser eller materiell som omhandler tyngre tematikk. Det kan for eksempel brukes et mørkt rullebanner sammen med en lys messevegg, siden den lyse fargen da vil være dominerende.
- Den mellomblå fargen er andre valørvariant av hovedprofilfargen. Den er med på å lysne det overordnede uttrykket, samtidig som den gir særpreg til arbeidsgiverprofileringen uten å skille seg for mye fra annet materiell. Nyanser av blåfargene kan også brukes ved behov for flere farger, for eksempel i digitale flater med flere komponenter.
- Den lysere nyansen er med på å lysne det overordnede uttrykket, samtidig som den gir særpreg til arbeidsgiverprofileringen uten å skille seg for mye fra annet materiell.
Gult, sort og hvitt
Gul brukes som kontrastfarge. Sort og hvit brukes på logo og typografi. På politiet.no brukes sort og grå som erstatningsfarger der det ikke er mulig å endre til mørk eller lys blå.
Alle fargekombinasjoner skal utfylle kravene til fargekontrast i henhold til reglene for universell utforming.
Det er viktig at arbeidsgiverprofileringen fremstår som en del av politiets kommunikasjon. Vi bruker derfor fonten Breuer Text i all kommunikasjon. Unntakene er nettsiden og Office-malverk som har egne retningslinjer. Der brukes erstatningsfontene som er oppgitt i profilhåndboken. Les mer om typografi i profilhåndboken.
Breuer Text Bold brukes i overskrifter og utheving i løpende tekst. Vi bruker ikke Breuer Headline fordi den er veldig tykk og dominerende og dermed for kraftig med tanke på uttrykket vi ønsker.
Breuer Regular brukes i ingresser og mengdetekst, i tillegg til knapper.
Ved bruk av politiets logo er det viktig å følge læren om våpenskjold. Når logoen brukes sammen med tekst skal det ikke plasseres noe annet motiv eller skrift som står jevnhøyt med, eller høyere enn, emblemet. Logoen skal alltid ha tilstrekkelig med luft rundt seg.
I arbeidsgiverprofileringen plasseres logoen unntaksvis oppe i høyre hjørne. Dette fordi budskapet skal være i fokus og fordi elementene som plasseres på venstre side vil være for forstyrrende for logoen.
Bilder er en viktig del av det visuelle uttrykket i politiets arbeidsgiverprofilering og er med på å gi et riktig og helhetlig inntrykk. De skal vise bredden av det politiet gjør, både sivilt og operativt, og gjerne ansatte som har roller som er mer usynlige. De skal vise mangfold, dialog med innbyggere og være tett på menneskene som jobber hos oss.
Det er utviklet egne retningslinjer for bilder som skal brukes i arbeidsgiverprofilering, også når nye bilder tas. I tillegg har vi en egen bildesamling som brukes til dette formålet. Disse finner du i Politifoto ved å gjøre et søk på arbeidsgiverprofilering.
Retningslinjene inneholder flere ulike nivåer som alle bør benyttes i forbindelse med vår arbeidsgiverprofilering. Hvilken type bilder vi bruker bør variere ut fra hvem målgruppen er, tematikk og kanalvalg.
Retningslinjer for motiv, stil og tone:
- Bildene skal være ekte, naturlige og positive. De skal vise naturlige situasjoner med ekte mennesker som faktisk jobber i politiet uten å virke for oppstilte. Unngå for mye direkte blikkontakt med kamera.
- Bildene skal ha et nordisk (skandinavisk) uttrykk. Det vil si at de skal være kaldere, lysere og naturlige i fargene.
- Bildene skal synliggjøre handlekraft.
- Bildene skal fremme mangfold på en naturlig måte. Det vil si at de skal gjenspeile mangfoldet i samfunnet. Mangfold handler ikke bare om etnisitet, men også om alder, kjønn, sivile kontra operative ansatte, studenter, ulike yrker og ansatte med ulike typer funksjonsnedsettelser.
- Bildene skal være tatt slik at vi kommer tett på menneskene.
- Bildene skal vise geografisk spredning, og at vi er en etat som opererer over hele landet.
- Bildene skal ha et tydelig fokus uten mye støy i bakgrunnen.
- Bakgrunnen/forgrunnen kan gjerne være uskarp.
- Bildene skal vise hvordan de operative og sivile løser samfunnsoppdraget sammen.
- Bildene skal vise sivile ressurser oftere enn operative, fordi vi har størst utfordringer med å rekruttere sivile.
- Bildene som velges bør være varierte i utsnittet, altså bestå av en blanding av nærbilder og bilder tatt mer på avstand.
Vi deler bildene inn i seks ulike grupperinger:
- Tett på mennesker
- Sivile og operative ressurser som jobber sammen
- Nærbilder/illustrasjonsbilder
- Bilder med 3–4 ansatte som samarbeider
- Mennesker og teknologi i samspill
- Mangfold: Bilder med flere personer bør speile mangfold
Vi har fire prioriterte historieområder i innholdsplattformen, som kan brukes som inspirasjon for motiver:
Ulik fagkompetanse: Politiet består av langt mer enn uniformerte betjenter. Fremtidens politi består av ansatte med ulik erfaring og fagkompetanse, og det er avgjørende at vi jobber på tvers av fag og miljøer for å lykkes.
Mangfold: For å kunne være ett politi for alle, trenger vi å speile samfunnet. Vi trenger å se verden fra ulike innfallsvinkler gjennom ansatte med ulike livssyn, kulturer, identitet og funksjonsutfordringer. Mangfold gjelder ikke bare etnisitet, men også alder, kjønn, funksjonsnedsettelser og geografi.
Stolthet/samhold: I politiet er det stor stolthet for yrket. Det er mange engasjerte, motiverte og modige ansatte som jobber sammen for å løse vårt viktige samfunnsoppdrag. Samhold og lagfølelse er viktig både i tjeneste og i sosiale jobbsammenhenger.
Teknologi: Fremtiden er digital. Med teknologisk spisskompetanse og innovative løsninger, avdekker og forebygger vi kriminalitet på stadig nye og bedre måter. I tillegg analyserer vi data og utvikler tjenestene våre kontinuerlig for politiets ansatte og samfunnet for øvrig.
Det finnes to varianter av konseptsetningen som kan benyttes i politiets arbeidsgiverprofilering: