Farger
Politiets fargepalett er basert på politiets visuelle kjennetegn som uniform, refleksvest, blålys og riksvåpen – og skal brukes på alle flater for å skape et gjenkjennbart politi.
For å sikre helhetlig uttrykk i alle flater er korrekt fargegjengivelse viktig. Dette kan være utfordrende siden flatene for uttak (skjermer, trykksaker og tekstiler) er ulike, men oppnås best ved bruk av korrekte fargekoder.
Fargene skal settes i god kontrast til hverandre for å oppfylle krav til universell utforming (for eksempel i forhold til synlighet, kontrast og styrke). For å oppnå god nok kontrast, i tillegg til fleksibilitet og harmoni i visuelle uttrykk, tillates det derfor fire undervarianter av hver farge (fargekoder tilpasset 75 %, 50 %, 25 % og 10 % metning).
Primærfarger
Primærfargepaletten til politiet er en viktig byggesten i profilen. Disse fem fargene brukes på små og store formater, til for- og bakgrunn, og i alle flater (trykk og digitalt). Fargene kan kombineres så lenge det er god nok kontrast, slik at de ikke forstyrrer leservennlighet eller tar vekk fokus fra viktige budskap.
Sort har tyngde, myndighet og gjenkjennelighet fra uniformene som knyttes til det operative og grensesettende politiet.
Sort kan brukes på flater, tekst og grafikk, men må ikke dominere i den grad at uttrykket blir for truende.
Mellomblå og mørk blå er inspirert av «blålys» og reflekterer samhandling og kommunikasjon. Samtidig bidrar blåtonene til å skape et dynamisk, aktivt og målrettet bilde av politiet.
Den mørkeblå fargen skal være det dominerende i uttrykket, men kan også benyttes til bakgrunner, tekst og illustrasjonselementer. Vær likevel varsom med for store rene flater dekket av mørk blå i trykksaker (spesielt aviser) da det ikke er så enkelt å gjengi mørke farger jevnt. Dersom du har behov for å bruke mellomblå farge, skal ikke denne dominere i uttrykket.
Gul forbindes både med riksvåpenet og refleksvestene, og signaliserer effektivitet og synlighet.
Gul kan brukes som signalfarge på detaljer og illustrasjonselementer, og som tekst på mørk bakgrunn eller som bakgrunn mot mørk tekst.
Der gul brukes som farget bakgrunn, må du sørge for at flaten ikke blir for dominerende i designet og at det er god nok kontrast mot teksten og andre elementer. Farger som hvit eller lys blå kan for eksempel ikke brukes på gul bakgrunn. Unngå for mye gult i samme flater som mellomblå og mørk blå da dette kan gi feil assosiasjoner for profilen.
Lys blå forbindes med de blå skjortene og reflekterer et mer tilnærmelig, samhandlende og åpent politi.
Lys blå kan brukes på illustrasjonselementer og større flater som for eksempel bakgrunner for å skape et lettere og nordisk uttrykk. Der lys blå brukes til tekst, må du være obs på at det er god nok kontrast mot bakgrunnen. Den kan for eksempel ikke benyttes på tekst der bakgrunnsfargen er gul.
Sekundærfarger
Dette er støttefarger som brukes for å supplere hovedfargene etter spesifikke behov. Disse skal ikke dominere i designet. Pass på hvilken kombinasjon du benytter slik at fargene harmoniserer med hverandre.
Rød og mørk gul er inspirert av politiets operative logo – den du ser i ermmerker på uniformer og på biler – som igjen er basert på riksvåpenet.
Disse fargene skal ikke brukes i større fargeflater, men kan brukes på detaljer i samspill med primærfargene dersom det er behov for eksempelvis varselfarger. De representerer to av trafikklysfargene og kan derfor eksempelvis brukes for å visualisere prosjektstatus eller fremdrift. De kan også brukes i situasjoner der man har behov for å representere ulike nivåer i graderingen av politiets dokumenter («intern», «sensitiv» etc.).
Grønn er forbundet med helse, natur, utvikling og fred, og skal gjenspeile politiet som et hjelpemiddel for å skape orden.
Denne fargen skal ikke brukes i større fargeflater, men kan brukes i samspill med de andre fargene for å skape et frodigere og varmere uttrykk. Eksempler på aktuelle flater grønn kan egne seg godt som sekundærfarge, er i knapper, i informasjons-, rekrutterings- og kampanjemateriell der miljø er i fokus, samt i skilt og miljøstasjoner. Grønn egner seg også når det er behov for å visualisere prosesser sammen med sekundærfargene rød og gul, eller på flater der man visualiserer gradering av innhold som «åpent».
Interaktiv blå representerer en middelvei mellom de mørkere blå og den lyse blå fargen i primærpaletten, og er også inspirert av blålys-spekteret.
Den skal hovedsakelig benyttes på digitale plattformer der det eksempelvis er behov for en interaktiv farge til lenker.