Politets logoer

Oppbygging og varianter

Logoen består av to elementer: etatsemblemet og navnetrekket POLITIET eller POLITI (operativ).

Politiets emblem er ett av verdens eldste riksvåpen og inngår som en del av politiets logo. Emblemet ble godkjent av Kongen i statsråd i 1935, som et metallskilt på uniformsluen og som del av uniformering av politiets kjøretøy. Det formidler verdighet, autoritet, nøkternhet og troverdighet. Etatsemblemet består av Norges riksvåpen lagt på et teppe prydet av greske kors og flankert av to fasces (knipper av tynne trestokker) med økser. I politiets logo er fasces forenklet slik at emblemet skal kunne benyttes på små flater.

Les mer om Norges riksvåpen i utgivelse fra Regjeringen.

Politiets standardlogo består av etatsemblemet satt til venstre for navnetrekket POLITIET. Navnetrekket er satt i Stainless black, en skrifttype som ikke skal brukes til andre formål.

Forholdene mellom etatsemblemet og navnetrekket skal være konstante, men logoen kan skaleres opp og ned i størrelse så lenge proporsjonene opprettholdes.

Politiets standardlogo er laget i forskjellige formater tilpasset trykk, presentasjoner og andre digitale flater. Logoen skal kan kun gjengis i hvitt, sort eller nyanser av sort, og i layout er hovedregelen at den skal plasseres øverst til venstre.

Politiets standardlogo
Dette er politiets standardlogo som skal benyttes ved de fleste anledninger.

Logo med etatsemblemet som det bærende elementet brukes på to måter:

Offisiell

Den offisielle logovarianten består av etatsemblemet satt over navnetrekket POLITIET (bestemt form) og representerer hele virksomheten. Navnetrekket er plassert midtstilt under etatsemblemet og er satt i Stainless black.

Den offisielle logovarianten har en ordinær versjon i sort og grått, som brukes på materiell der politiet er hovedavsender. I tillegg finnes det en ekstraordinær versjon i sort og sølv/grå til eksklusive trykksaker for spesielle anledninger (for eksempel representasjon, jubileum, utmerkelser).

Forholdene mellom etatsemblem og navnetrekk skal være konstante, men logoen kan skaleres opp og ned i størrelse så lenge proporsjonene opprettholdes.

Offisiell logo
Den offisielle logoen kan brukes når dette er hensiktsmessig, for eksempel på kvadratiske flater slik som politiets offisielle profiler i sosiale medier.

Operativ logo
Den operative logovarianten består av etatsemblemet (med fulle fasces) i farger, satt over navnetrekket POLITI (ubestemt form). Den brukes i politioperativ sammenheng (for eksempel på uniformer og transportmidler). Navnetrekket består av spesialutviklede bokstaver og er plassert midtstilt under etatsemblemet.

Operativ logo
Denne logovarianten skal kun benyttes i politioperativ sammenheng. For å få tilgang til originalfilen for den operative logovarianten, ta kontakt med Politiets fellestjenester.

For nasjonale enheter og særorgan er det utviklet egne logovarianter, der navn på enhet er plassert under navnetrekket POLITIET. Det er også utviklet egne logovarianter for Politihøgskolen og Økokrim. Dette er særorgan som skiller seg fra andre enheter i politiet med hensyn til historie og oppdrag (dels underlagt andre oppdragsgivere). For disse enhetene består logo av etatsemblemet og enhetens navnetrekk.

Fil til nedlastning for Politidirektoratet:

Filer til nedlastning for Politiets IT-enhet:

Filer til nedlastning for Politiets fellestjenester:

Filer til nedlastning for Kripos:

Filer til nedlastning for Politiets utlendingsenhet:

Filer til nedlastning for Utrykningspolitiet:

Filer til nedlastning for Politihøgskolen:

Filer til nedlastning for Økokrim:

For alle andre enheter enn de som er listet opp her, benyttes politiets standardlogo.

I forbindelse med politireformen ble det bestemt at det kun skulle være én felles logo for alle politidistriktene. Det betyr at distriktslogoene som eksisterte før vi ble 12 politidistrikter (med distriktsnavn under navnetrekket), ikke skal brukes. Dersom det er behov for å fremme enhetsnavn, plasseres dette i tekstformat atskilt fra logoen. 

Unntaksvis kan elementene i logoen, etter godkjenning hos Politiets fellestjenester, benyttes på annen måte enn beskrevet i profilhåndboken:

  • Etatsemblemet alene: For eksempel i sosiale medier eller andre digitale medier der formatet på en flate er kvadratisk og navnetrekket ikke passer inn. På politiets patruljebiler står det operative emblemet midtstilt over navnetrekket POLITI, der navnetrekket er det bærende uttrykket.
  • Navnetrekket alene: For eksempel der kvaliteten på emblemet vil bli for dårlig (tekstiler) eller på fasadevegger for politiets eiendommer.

For godkjenning av unntak, ta kontakt med Politiets fellestjenester på profil@politiet.no.

Bruk av logo

Politiets logo skal kun benyttes av politiet. Andre logoer, emblemer og merker utover de som er beskrevet her, er ikke en del av politiets offisielle profil og skal ikke brukes i ekstern kommunikasjon.

Alle logovarianter skal behandles heraldisk korrekt (læren om våpenskjold) og følge reglene i politiets profilhåndbok. Som hovedregel skal logoen plasseres øverst til venstre i en layout. Når logo brukes sammen med tekst, skal teksten aldri settes over kronen i riksvåpenet og normalt ikke stå høyere enn kronens underkant. Det skal aldri finnes noe annet motiv eller skrift som står jevnhøyt med, eller høyere enn, kronens høyeste punkt, det vil si korset. Logoen skal plasseres på en ren bakgrunn som ikke konkurrerer visuelt og som gir god nok kontrast. 

Forstørr bilde Logoplassering
Bildet viser tenkt plassering av elementer på en flate rundt logoen. Lyseblått felt illustrerer vernet område, mens de mørkere blå illustrerer andre elementer. I de fleste malene til politiet ligger logoen fastlåst i dokumentet for å sikre avstand til andre elementer.

Det skal være rikelig med luft rundt politiets logo: Den lyseblå fargen indikerer logoens vernede område. Ingen elementer skal plasseres nærmere enn det som tilsvarer bredden på etatsemblemet. 

Vi anbefaler deg som skal designe et produkt og plassere elementer i et forhold til logoen å tenke optisk linjering. Slik får de som skal se produktet en opplevelse av et balansert oppsett. Du kan for eksempel plassere elementer i linje med den første vertikale streken til venstre i etatsemblemet, den første P-en i logoen eller den siste vertikale streken i T-en. Horisontalt kan elementene for eksempel plasseres i linje med toppen eller bunnen av navnetrekket.

Ønsker du å lære mer om reglene for bruk av Norges riksvåpen, finner du informasjon på regjeringens nettside (lenke).

Velg et format med god oppløsning. Foretrukket format er .eps (for bruk i InDesign eller Illustrator for eksempel) siden disse er vektoriserte og kan skaleres opp i det uendelige. Eller .png (Office-programmer) siden disse gir bedre gjengivelse av detaljer og har gjennomsiktig bakgrunn.

Pass på at logoen er stor slik at emblemet får god gjengivelse av detaljer. Standard størrelse på trykkede flater er 5 centimeter i bredde (med utgangspunkt i politiets standardlogo), minste anbefalte størrelse er 3 centimeter. Dersom en av de andre logoene benyttes, kan du ta utgangspunkt i at standard høyde er 1,4 cm, mens minimum høyde er 0,8 centimenter.

Forstørr bilde Oversikt over størrelser
Den mest brukte bredden på logo er 5 centimeter. Dette tilsvarer en høyde på 1,4 centimeter. Minste anbefalte størrelse er 3 centimeter i bredde, som utgjør 0,8 centimeter i høyde.

For digital bruk har logoen en anbefalt minstestørrelse på 58 pixler i høyde, som tilsvarer logoen brukt i toppen på politiet.no. Mindre størrelser vil føre til at viktige detaljer i etatsemblemet blir utydelige. Det er kun i noen tilfeller der logo/etatsemblem kan stå alene i mindre størrelse – for eksempel som favicon.

I profilbilder på sosiale medier er det den offisielle logoen til politiet som skal brukes for våre politi-kontoer – i sort på hvit (den varianten som har etatsemblemet vertikalt over navnetrekket). Det er kun Politidirektoratet, vår øverste myndighet, som har anledning til å bruke etatsemblemet uten navnetrekket i sosiale medier.

Hvorfor bruker vi politiets offisielle logo i profilbilder (i sort/hvitt)?

  • Først og fremst ønsker vi et enhetlig uttrykk – også i sosiale medier. Vi sikrer felles identitet internt og en tydelig etat eksternt.
  • Det er viktig at publikum raskt forstår hvem de samhandler med. Ved at enhetene i politiet har samme profilbilde gir det brukeren en garanti om autentitet. 
  • Det er en forventning om at politiet skal være formelle, noe den sort/hvite logoen bidrar til.
  • Vi oppnår god kontrast og oppfyller krav til universell utforming.
  • Elementene i logoen vår vil fort gro igjen av kompleksiteten på små flater som i en «feed», den sort/hvite logoen gjengis tydeligere.

Farger, elementer og visuelle budskap kan fremkomme andre steder, som i innlegg, bilder og toppbanner.

Last ned ferdig skalert SoMe-logo her:

T.v. logo for politiets offisielle konto (POD), t.h. logo for andre politi-kontoer
T.v. logo for politiets offisielle konto (POD), t.h. logo for andre politi-kontoer

Politiets logo er et fast element som er besluttet for hele politiet av Politidirektoratet og UD, og skal derfor ikke endres på. Elementene i logoen, politiets emblem og navnetrekk, utgjør til sammen en identitetsmarkør for politiet og fungerer på samme måte som et egennavn. Logoen er derfor et fast «bilde», og skal fremstå slik uavhengig av språk og målformer.

Når du har behov for å oversette navnetrekket «politiet» eller enhetsnavn til andre språk eller målformer må ikke den oversatte teksten erstatte elementer i logoen. Den må heller ikke plasseres innenfor logoens vernede område eller slik at det gir inntrykk av teksten hører til logoen. Oversatt tekst kan i stedet for eksempel plasseres slik:

 

For enhetsnavn på andre språk på skilt, se politiets skiltmanual.

Hovedregelen er at det bare er politiet som skal bruke politiets logo. I enkelte tilfeller der politiet samarbeider med andre aktører kan det likevel være behov for å sammenstille politiets og andres logoer for å markere avsender av budskap.

Følgende forhold må være avklart:

  • At samarbeidet og logobruken er godkjent av ledelsen i den aktuelle enheten i politiet
  • At politiet faktisk er avsender av budskapet som samarbeidspartner
  • At budskapet det samarbeides om er direkte knyttet til politiets samfunnsoppdrag
  • At det er et samarbeid som følger politiets etiske prinsipper og verdier
  • At samarbeidet ikke er med på å svekke eller misbruke politiets omdømme, for eksempel samarbeid med kontroversielle aktører eller markedsføringsstunt for kommersielle interesser

Med forhåndsgodkjennelse fra politiet og avklaring av punktene over, kan logo brukes sammen med samarbeidspartnernes logoer.

Følgende retningslinjer gjelder for bruk og plassering av politiets logo når den er sammenstilt med andre:

  • Logo skal fremtre på en korrekt og verdig måte
  • Normalt plasseres logo øverst, til venstre eller midtstilt i forhold til andre elementer
  • Der det er praktisk vanskelig å plassere logo øverst, eller logoens verdi kan svekkes, plasseres logoen alternativt nederst på formatet eller der den naturlig hører hjemme på flaten (et dedikert område til samarbeidende logoer).
  • Ved plassering av logo bør det tas hensyn til prinsippene for heraldisk hierarki og politiets rang i forhold til samarbeidspartnere. Eksempelvis skal departement stå før direktorat.
  • Se også øvrige retningslinjer for plassering av politiets logo

NB: Politiets logo skal ikke brukes av leverandører til referanseformål. Leverandører skal heller ikke på annen måte markedsføre seg med bruk av politiets visuelle profil. For spørsmål om dette, ta kontakt via profil@politiet.no.

Slik unngår du feil bruk av logo:

  • Ikke strekk, klem eller deformér logoen.
  • Ikke re-arrangér logoen eller noen av dens elementer.
  • Ikke endre skrifttype eller farge på logoen eller noen av dens elementer.
  • Ikke legg tekst, dekor eller andre elementer tett inntil logoen.
  • Ikke legg til skygge, kantlinjer eller andre effekter bak eller på logoen.
  • Ikke bruk andre logovarianter enn de du kan laste ned fra profilhåndboken.
Logoplassering
Når du plasserer logo er det viktig at du sørger for å gi den velfortjent luft og rolig bakgrunn. Logoen plasserer du fortrinnsvis øverst i venstre hjørne.