Profilartikler
Politiets visuelle profil kan tilpasses mange fysiske produkter og artikler som skal understøtte politiets visjon og verdiene vi står for. Disse kan benyttes både i intern og ekstern kommunikasjon.

Politiets profilartikler skal ha politiets logo som bærende profilelement og logoen skal ikke kombineres med andre logoer eller merker. For eksempel kan det være lurt å velge noe som understøtter vår rolle i samfunnet; en lommekniv gjør nødvendigvis ikke det.
Strøartikler
Strøartikler er produkter som alle ansatte i politiet kan gi til sine kontakter, i og utenfor politietaten. Aktuelle bruksområder er bl.a. ved skolebesøk, arrangementer i regi av politikontaktene i kommunene, politiets dag, PHS-dagene, besøk ved politiets lokaler o.l.
Strøartiklene ligger i en lavere prisklasse og her vil kvaliteten naturlig nok ikke være i øvre sjikte. Men disse er ikke ment å skulle vare over mange år. Artiklene merkes ihht. retningslinjer for politiets visuelle identitet.
Profilprodukter
Profilprodukter er produkter til bruk ved identitetsbærende aktiviteter, som for eksempel lokale og nasjonale kampanjer, forebyggende aktivitet på skoler, osv. inkl. Politiets dag.
Profilartiklene ligger i midtre prisnivå og har den beste kvaliteten innenfor den definert prisgruppen. De merkes ihht. retningslinjer for politiets visulle identitet.
Gaveartikler
Gaver til interne og eksterne forbindelser, nasjonale og internasjonale, hvor det forventes større gaver enn de ovennevnte profilartiklene.
Disse gavene ligger i et høyere prisnivå enn profilartikler, men allikevel innenfor skattereglene for gaver i det offentlige. Her er kvaliteten gjerne bedre enn i de andre to øvrige kategoriene.
Kampanjeartikler
I ulike sammenhenger vil det være behov for å utvikle kampanje-materiell der flere enheter i politiet kan bestille fra samme spesialtilpassede utvalg. Dette vil f.eks. være aktuelt til nasjonale aktiviteter/kampanjer som Politiets dag. Det kan også være aktuelt å utarbeide skreddersydde kampanjeartikler til bruk internt i politiet for å fremme prosjekter eller kampanjer.
Velg profilartikler og gaver som:
- understøtter politiets visjon
- samsvarer med politiets verdier: modig, respekt, helhetsorientert, tett på
- sikrer tydelig kommunikasjon ut mot mottaker og bidrar til å styrke troverdigheten til et enhetlig politi
- uttrykker (i sin symbolikk) sikkerhet, trygghet og synlighet
Ta hensyn til elementer i designet:
- Som hovedregel skal politiets logo brukes på profilartikkelen. Tekst (som distriktsnavn eller tekstuelle budskap) eller politiets designelementer kan benyttes, men med god avstand til logoen.
- Logoen kan ikke være mindre enn 2 cm i bredde: Dersom det er uunngåelig (slik som på penner), må det presiseres ovenfor leverandør at alle detaljer i logoen skal gjengis korrekt og ikke kornete eller forsvinne. Gjengis ikke logoen detaljert nok, som kan skje ved gravering eller brodering, må et annet produkt velges. Selv om det er fristende å fjerne navnetrekket, skal det som en hovedregel ikke stå alene.
- Forholdet mellom etatsemblemet og navnetrekket i logoen skal være konstant: Logoens størrelse kan justeres, men bredde eller høyde kan ikke endres. Passer den ikke slik den er, må et annet produkt velges. Les mer om retningslinjene for politiets logo.
- Velg politiets farger: Ved valg av farger på profilpodukter, skal produktets farge være så tett opptil politiets fargepalett som mulig.
Ta gode valg når det gjelder materiale og trykkmetode
- På tekstilprodukter kan detaljer forsvinner når logo sys/veves i mindre format. Velg stor nok logo eller be om å få ulike alternativer for merking.
- Ved gravering kan man risikere å miste detaljer i etatsemblemet dersom logoen er for liten. Vær obs på dette.
Tips i dialog med Leverandør:
- Bestill i god tid. Noen produkter produseres i land som Kina, og da kan leveringstiden være veldig lang. Leverandør er en god sparringspartner, ta gjerne kontakt i idéfasen.
- Vær så spesifikk du klarer når du ber om pris og forslag til produkter,
- Vær obs på at leverandør kan øke prisen per designelement og farge.
- Det kan være store variasjoner i pris knyttet til trykkmetode (gravering, trykk, foliering, brodering etc.).
- Startkostnader er ofte standard og uavhengig av antall, men enhetsprisprisen reduseres ved bestilling av et høyere antall enheter.
- Be om bekreftelse på priser fra leverandør slik at du har full kontroll.
- Vær oppmerksom på regler for gaver i staten, se Regjeringens veileder for gaver i staten (lenke).
Politiet har nasjonal Leverandør for profilartikler og gaver, se mer informasjon om dem og om bestillingsløsning på intranettet. Leverandør er behjelpelig med innspill og kan komme med kreative forslag for deg – ta kontakt tidlig i prosessen.