Kampanjer og annonsering
På dette nivået er form og uttrykk mer styrt av publikasjonsform, målgruppe, konsept, budskap og i hvilken sammenheng det kommuniseres.
Her er det muligheter for å forsterke uttrykket gjennom bruk av luft, designelementer, spenstige bildekomposisjoner og beskjæringer tilpasset budskapet. Her er det tillatt å skape et mer unikt uttrykk uten at man bryter med politiets overordnede hovedprinsipper.
Poenget med å lage godt designmateriell er å skape den beste mulige opplevelsen for brukerne. De som eksponeres for dette bør oppleve at materiellet har et klart mål, er relevant og tilfører en verdi. Dessuten er det viktig at kanal- og formatvalg er avklart før du starter på designet.
- Plan for arbeidet: Budsjetter kan ofte sette en begrensning i forhold til hvilket produkt du skal designe, antall produkter og formater. Det er lurt å ha dette avklart på forhånd, spesielt med tanke på at det å annonsere eller trykke kan være kostbart.
- Kanalvalg/innhold: Det er, i forkant av en designprosess, lurt å analysere målgruppen ut med tanke på kanalvalg og innhold:
- Hvilke nettsteder eller fysiske steder oppsøker målgruppen, og på hvilke tidspunkter? Hvilke aviser og magasiner leser de og hvilke sosiale medier bruker de? Dette er med på å definere kanalvalg.
- Hvilket språk, bildebruk og budskap appellerer til ulike brukergrupper? Dette er med på å definere innhold.
- Avsenderinformasjon er viktig. Sørg for at målgruppen forstår hvor de skal henvende seg for mer informasjon om innholdet; er det via politiet.no, jobbsøkerportal, sosiale medier eller e-post?
- Design: Det er viktig å følge retningslinjer for plassering av elementer på denne type materiell:
- Plassér logo øverst til venstre, gjengitt i riktige proporsjoner og i fargene hvit, sort eller nyanser av sort (grå). Gi logoen godt med luft slik at oppsettet fremstår som ryddig, og unngå å plassere elementer over logo. Les mer om logobruk (lenke).
- Bruk designelementer fra profilhåndboken for å skape en gjenkjennbar profil (lenke).
- Bruk fargepaletten for å fremheve budskap og sette en stemning (lenke).
- Bruk ulike varianter av skrifttypene (fet, normal, understreket eller farget) for å skape kontraster og for å skape kontrast mellom viktig og mindre viktig budskap (lenke).
Annonser og bannere kommer i et bredt spekter av formater, og oppsettet varierer ut ifra om det skal trykkes eller publiseres på nett. Her er noen enkle tips:
- Formater: Finn ut av hvilke formatstørrelser som er tilgjengelig for din type annonse og hvilke filformater disse skal leveres i.
- En digital annonse leveres oftest i png, gif eller pdf.
- En trykket annonse leveres oftest i pdf.
- Annonser leveres sjelden med skjæremerker.
- Tekst: Unngå store mengder tekst, en annonse er som regel ikke plattformen for avhandlinger. Kort ned og fremheve viktig budskap, eksempelvis ved å variere i fontsnitt (light, normal, fet etc.) og størrelser. Husk at annonsens funksjon også er å peke leseren videre til Webcruiter.
- Farger: Unngå dypere farger når du lager en annonse som skal trykkes. Spesielt i papiravis er det vanskelig å få fargede flater jevne uten at det smitter over på andre sider.
- Informasjon: Avsenderinformasjon er viktig. Sørg for at målgruppen vet hvor de skal henvende seg for mer informasjon om innholdet (politiet.no, jobbsøkerportal, sosiale medier, e-post etc.).

Kampanjemateriell dekker et bredt spekter av produkter, alt ifra plakater, flyers (materiell som deles ut eller postlegges), profileringsartikler og rollups til digitale annonser, bannere og innlegg i nettaviser og i sosiale medier. Her er det kun kreativiteten som setter en begrensning, og ofte benytter man flere typer produkter for å nå frem med sitt budskap. Her er noen enkle tips:
- Bestem deg først for hvilke typer produkter som passer til din kampanje, og hvilke filformater disse skal leveres i.
- Tekstmengde vil variere ut ifra hvilket type produkt, men sørg for at du har en rød tråd i det tekstuelle budskapet. Har du et motto eller mantra du kan fremheve for å skape gjenkjennbarhet?
- Hold deg til det samme grunnoppsettet med farge-, font- og designelementbruk på alle produktene slik at målgruppen forstår at produktene henger sammen.
- Avsenderinformasjon er viktig. Sørg for at målgruppen vet hvor de skal henvende seg for mer informasjon om innholdet; er det via politiet.no, et aktuelt arrangement, sosiale medier eller e-post?

- Bannerannonser til inspirasjon (indesign)