Koordineringsenheten mot menneskehandel (KOM) er en del av myndighetenes arbeid mot menneskehandel, og skal være en pådriver for tverretatlig og tverrfaglig samarbeid. Enheten er administrativt underlagt Politidirektoratet og har et eget mandat fra Justis- og beredskapsdepartementet.

− Tilstandsrapporten er ment å danne grunnlag for kunnskapsbaserte prioriteringer og målrettede tiltak for ansvarlige myndigheter og organisasjoner som skal forebygge og bekjempe menneskehandel, samt for å bistå og beskytte ofrene, sier seniorrådgiver Ingrid Weider Lothe i Koordineringsenheten mot menneskehandel.

Ny strategi mot menneskehandel

Regjeringen har nylig besluttet å utvikle en strategi mot menneskehandel. Formålet med strategien er å oppnå bedre samordning og koordinering av innsatsen, og å gi mer forutsigbar bistand til ofre for utnytting.

− Justis- og beredskapsdepartementet har koordineringsansvar for regjeringens innsats mot menneskehandel, og tilstandsrapporten skal være et bidrag til departementets beslutningsgrunnlag for utvikling av politikk og prioriteringer på feltet, sier Weider Lothe.

Andre målgrupper for rapporten er ulike offentlige instanser og frivillige organisasjoner rundt om i landet som har et ansvar i arbeidet mot menneskehandel. Rapporten retter seg i tillegg mot personer eller aktører som søker kunnskap om feltet.

Les hele tilstandsrapporten for 2023.

Hovedpunkter fra rapporten

I 2023 var det et vedvarende fokus på tiltak for å forebygge utnyttelse av flyktninger fra Ukraina i menneskehandel.

Det var også stor oppmerksomhet på Norges internasjonale forpliktelser, blant annet gjennom oppfølgingen av Europarådets ekspertorgan GRETA sin tredje evalueringsrapport om Norges innsats mot menneskehandel, samt anbefalinger fra OSSEs spesialrepresentant mot menneskehandel.

− Kompetanse om menneskehandel er avgjørende for å avdekke, følge opp antatte ofre og straffeforfølge bakpersoner. Koordineringsenheten mot menneskehandel har i løpet av året vært pådriver for og bidratt inn i mange tverretatlige og tverrfaglige tiltak for å utvikle veilednings- og informasjonsmateriell og kompetansehevingstiltak om menneskehandel, sier Weider Lothe.

Som en del av arbeidet er det publisert en ny veileder for identifisering av mulige ofre for menneskehandel og en informasjonsbrosjyre til antatte ofre. Flere publikasjoner fra Koordineringsenheten mot menneskehandel ligger tilgjengelig på politiet.no.

Behov for mer helhet

For å sikre rettighetene til ofre for menneskehandel, ivareta ofrene på en god måte, og legge til rette for mer effektiv straffeforfølgning av bakmenn, er det behov for å etablere et mer helhetlig system enn det vi har i dag.

− Vi ser fortsatt et overordnet behov for en styrket samordning mellom aktørene på feltet og en mer effektiv organisering av bistanden til antatte ofre, sier Weider Lothe.

Rapporten fremhever blant annet behovet for å utvikle et nytt overordnet nasjonalt styringsverktøy på menneskehandelsfeltet slik at ulike tiltak får et samlet rammeverk med felles overordnede målsetninger og politiske føringer.

− Regjeringens beslutning om å utvikle en strategi mot menneskehandel er et viktig tiltak for å styrke innsatsen på feltet, sier Weider Lothe.

Utdrag fra rapporten om temaet straffesaker:

Menneskehandel og grov menneskehandel rammes av straffeloven 2005 §§ 257 og 258. Strafferammen for menneskehandel er fengsel inntil 6 år og for grov menneskehandel fengsel inntil 10 år.

  • Politiet registrerte 27 anmeldelser for menneskehandel i 2023.

  • 4 anmeldelser var for grov menneskehandel.

  • 17 anmeldelser gjaldt utnyttelse til prostitusjon eller andre seksuelle formål.

  • 8 anmeldelser gjaldt utnyttelse til tvangsarbeid eller tvangstjenester.

  • I 2 av anmeldelsene er utnyttingsform ukjent.

  • I de anmeldte sakene var det registrert 25 fornærmede, hvorav 13 var mindreårige på gjerningstidspunktet, og det var registrert 24 gjerningspersoner som mistenkt eller siktet.

  • 8 av 12 politidistrikter hadde anmeldte saker om menneskehandel i 2023.

  • I 2023 ble det fattet en påtaleavgjørelse i 38 menneskehandelsaker, hvorav 23 ble anmeldt i 2022 eller tidligere. Ingen av sakene som ble påtaleavgjort i 2023 resulterte i en tiltalebeslutning. Sakene ble henlagt eller henført under andre straffebestemmelser.

  • Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden fra anmeldelse frem til påtaleavgjørelse for oppklarte saker var for 2023 på 469 dager. For alle de påtaleavgjorte sakene var gjennomsnittlig saksbehandlingstid 283 dager.

  • I 2023 var det ingen nye dommer om menneskehandel.

  • I 2024 pr. 1. tertial resulterte 2 ulike straffesaker i fellende dom for menneskehandel, begge er tingrettsdommer.

  • Siden innføringen av straffebestemmelsen om menneskehandel i 2003, er det etter KOMs oversikt avsagt totalt 54 fellende dommer. 2 av dommene er ikke rettskraftige.

  • 15 av straffesakene omfatter utnyttelse av mindreårige. 42 av sakene gjelder utnyttelse til prostitusjon eller andre seksuelle formål, 11 gjelder utnyttelse til tvangsarbeid eller tvangstjenester og 1 gjelder en kombinasjon av seksuell utnyttelse og tvangsarbeid/-tjeneste.
Tilstandsrapport 2023