Årlig mottar politiet rundt 90 000 våpensøknader, hvorav en fjerdedel er til sportsvåpen. Sportsvåpensøknader skiller seg fra andre våpensøknader da de er mer komplekse og krever mer dokumentasjon. Tidligere har saksbehandlerne i politidistriktene fått inn store mengder papir med data, av ulik kvalitet, knyttet til hver søknad. Den nye løsningen forenkler søknadsprosessen for brukeren, i tillegg til mer effektiv behandling.

Søker via politiet.no

Ved en søknad om sportsvåpen, må politiet bekrefte at søkeren er medlem av et skytterforbund og har gjennomført sikkerhetskurs. I tillegg må søkeren dokumentere riktig mengde aktivitet innenfor en gitt tidsperiode og oppfylle kravene til skikkethet og vandel.

Søknaden og vedlegg med nødvendig tilleggsinformasjon lastes opp og sendes via politiet.no.

Behandling av søknaden skjer i våpenforvaltningens saksbehandlingsløsning, Blink. Blink har vært i bruk ved våpenkontor over hele landet i ett år, og allerede gitt gevinster knyttet til tidsbruk, datakvalitet og enhetlig saksbehandling.

– Digitaliseringen er langt fra ferdig. Ny funksjonalitet legges til etter hvert som løsningen videreutvikles, og målet er en mer effektiv og digital våpenforvaltning. Eksempler på kommende funksjonalitet er digitale søknader for våpendeler og for skyttere under 18 år, sier Knut Ertresvaag, teamleder for Våpen i Politiets IT-enhet.

Dette løses nå digitalt:

  • Erverv av sportsvåpen
  • Erverv av jaktvåpen
  • Lån av jaktvåpen
  • Arv av jaktvåpen
  • Dødsbo
  • Fortløpende kontroll av at våpeneiere fyller vilkårene til vandel og personlige egenskaper
  • Tilbakekall av våpentillatelser
  • Gebyroverføring til Skatteetaten, som står for innkreving