Oppdatering: Natt til den 4. september ble skipet slept ut av Tromsø og til Karlsøy kommune. Planen for skipet kan du lese mer om her. 

Planen er at lasteskipet skal slepes ut av Tromsø havn til en fornuftig ankringsplass.

– Det er sentralt for norske myndigheter å avklare risiko og krav til flytting, oppankring og reparasjon slik at det kan gjennomføres på en trygg og sikker måte, sier politistasjonssjef Anita Hermandsen i Troms politidistrikt.

Slepebåter ventes til Tromsø i løpet av tirsdag ettermiddag/kveld. Slepet vil bli gjennomført så snart det lar seg gjøre. Ankringspunkt er ikke endelig besluttet, og det vurderes flere alternativer.

Flere myndigheter er involvert

Ifølge Tromsø havn er dette en helt ordinær operasjon som Tromsø havn gjør mange ganger hver dag og hele året.

– Denne båten er stor, men langt fra de største som jevnlig håndteres i Tromsø havn. De fleste cruiseskip er til dels mye større. Det er skipets kaptein som i samarbeid med los som planlegger avreisen fra kai. Typisk vil slepebåtene holde båten inntil kaia mens trossene dras om bord. Båten, med eller uten hjelp, legger så fra kaia og setter kurs mot neste havn/ankringspunkt, sier havnedirektør Jørn-Even Hanssen.

Vakthavende havneinspektør fra Tromsø havne er fysisk tilstede på kaia og bidrar til at kommunikasjon mellom båt og fortøyningsmannskap går profesjonelt for seg.

Skrogskader

Inspektører fra Sjøfartsdirektoratet er tirsdag 3. september om bord på havnestatskontroll (Port State Control) på Ruby. Fartøyet er tilbakeholdt i havn i første rekke på grunn av skrogskader etter grunnberøring.

– Skipet vil måtte foreta midlertidige utbedringer slik at skipet kan få en begrenset tillatelse til å gå til avtalt verksted, eller så vil det bli stilt krav om slepebåt for å gjennomføre seilas/slep til verksted, opplyser kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.

Lasteskipet er klasset, og formelt er det da DNV som følger opp skipet, og som godkjenner at skipet kan gå videre, men ikke uten dialog og godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet som havnestat.

Farlig stoff og stabil kjemisk forbindelse

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er fagmyndighet med tilsynsansvar etter brann- og eksplosjonsvernloven med tilhørende forskrifter.

DSB opplyser at ifølge fraktdokumentasjonen frakter dette skipet ammoniumnitrat. Under normale transport og lagringsforhold er ammoniumnitrat en stabil kjemisk forbindelse. Samtidig kan det, under gitte forhold og ytre påvirkning som for eksempel brann, være eksplosjonsfarlig.

Kystverket bistår politiet med råd omkring fartøyet Ruby. Vår sjøtrafikksentral i Vardø og lostjenesten vil bistå i forbindelse med at fartøyet skal flyttes i påvente av reparasjon.  

 

Pressekontakter:

Kontaktperson i politiet: Politistasjonssjef Anita Hermandsen. Tlf: 477 99 298

Kontaktperson Sjøfartsdirektoratet: Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus, tlf. 95741729, epost dia@sdir.no

Kontaktperson Kystverket: Ståle Sveinungsen, leder Vardø sjøtrafikksentral/NOR VTS, tlf. 95766884

Kontaktperson DSB: pressevakt@dsb.no

 

 

Oppdatering: Natt til den 4. september ble skipet slept ut av Tromsø og til Karlsøy kommune. Planen for skipet kan du lese mer om her.