Bilde av fregatten Harry S. Truman i solnedgang.
Fotograf Marius Vågenes Villanger/Forsvaret

– Dette skipet vil være like synlig og omtrent like stort. Det er trangt inn gjennom Drøbaksundet, så dette vil vekke oppsikt, sier viseadmiral Rune Andersen, sjef for Forsvarets operative hovedkvarter.

I forbindelse med besøket vil flere tusen amerikanske soldater oppholde seg i Oslo, slik det også skjedde da søsterskipet USS «Gerard R. Ford» besøkte hovedstaden i mai 2023.

Høyere trykk på utelivet

Politiet forventer et høyere trykk i utelivet, og spesielt i enhet sentrum som dekker det geografiske området der en stor del av utelivsbransjen holder til, som følge av flåtebesøket. 
Oslo politidistrikt har lang erfaring med å håndtere utelivet og ulike arrangementer, som Holmenkollstafetten og Sentrumsløpet, som også erfaringsmessig fører til et høyere trykk i utelivet.

Restriksjoner mens fartøyet ligger i Oslo 

Luftfartstilsynet oppretter et luftrestriksjonsområde i Indre Oslofjord med bakgrunn i luftfartsloven. I dette restriksjonsområdet er det forbudt å operere luftfartøy – inkludert droner – innenfor 0,5 nautisk mil (926 meter) fra militære fartøy. Restriksjonsområdet gjelder også i en høyde opp til 3000 fot (914,4 meter).

Dette betyr altså at luftfartøy kan operere som normalt utenom restriksjonsområdet på 0,5 nautisk mil og med en høyde på 3000 fot.

Restriksjonsområde i deler av luftrommet i Oslo

https://luftfartstilsynet.no/aktorer/regelverk/kommende-endringer/2024/restriksjonsomrade-i-deler-av-luftrommet-i-oslo/

Restriksjoner ved inn- og utseiling

Ved inn- og utseiling i Oslofjorden, samt under oppholdet i Oslo, vil militære fartøy og vakter sørge for sikkerheten. Det opprettes militære forbudsområder. Dette for å ivareta både hangarskipet og publikums sikkerhet. Forsvaret vil håndheve forbudsområdene. Militære vakter vil bortvise uvedkommende. Overtredelser vil bli anmeldt til politiet.

  • Båtførere skal holde avstand på 0,5 nautisk mil til hangarskipet ved inn- og utseiling, samt når det er oppankret.
  • Der det ikke er mulig å holde avstand på en nautisk mil skal publikum ikke oppholde seg mellom hangarskipet og de eskorterende fartøyene og båtene.
  • Lokal sjef på stedet vil fastsette avstand til skipet der forbudsområdet håndheves.
  • Forbudsområde hvor støttefartøy ligger i havn er tydelig merket både på land og i havnebassenget.

Politiets reaksjoner på brudd

Restriksjonene som er nevnt ovenfor vil bli håndhevet strengt, og overtredelser vil bli anmeldt. Reaksjonen vil i normaltilfeller være bot på kr. 25.000 eller fengsel i 25 dager dersom boten ikke lar seg inndrive. Ved brudd på luftrestriksjoner vil drone og styringsenhet bli inndratt.

Trent med Forsvaret

USS «Harry S. Truman» og resten av fartøyene har de siste ukene trent med Forsvaret i norske nærområder. Andersen sier Oppholdet i Oslo og Norge viser hvor viktig stabilitet og sikkerhet i Europas nordområder er for USA.

– Besøket viser at NATO er klar til å forsvare seg selv, og at vi står godt sammen om det. Den sikkerhetspolitiske situasjonen vi står i nå, vil ikke gå over med det første, så vi må venne oss til at det er høyere militær aktivitet nærmest kontinuerlig. Noen ganger blir det veldig synlig, som når et hangarskip kommer inn til Oslo, sier han.

Besøket sender også et tydelig signal til Russland om NATO står sammen og alltid er klar til å reagere om sikkerheten vår skulle bli truet.

Tett samarbeid

Mottak av allierte er avgjørende for å forsvare Norge og Norden. Forsvaret samarbeider tett med flere aktører i totalforsvaret for å ta imot allierte. I en krisesituasjon vil Forsvaret ha behov for sivil støtte. Derfor er totalforsvaret – det vil si Norges samlede sivile og militære beredskapsressurser – avgjørende.

Forsvaret samarbeider tett med flere aktører i totalforsvaret for å ta imot allierte. Kystverket, Luftfartstilsynet, Avinor, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet har deltatt i planleggingen. For besøket i Oslo har også Oslo politidistrikt, Statsforvalteren for Oslo og Viken og Oslo Havn deltatt i forberedelsene.