Måten politiet fremstår på visuelt – i bilder, illustrasjoner, layout, tekst og farger – utgjør til sammen vår visuelle identitet. Profilen skal være et virkemiddel for å bidra til å tydeliggjøre politiets sentrale plass i samfunnet og vise et politi som er tillitskapende, samhandlende, åpent og grensesettende.

Den overordnede profilhåndboken er grunnlaget for alt arbeid med politiets profil. Her finner du alt du trenger for å kunne ta den i bruk:

  • Grunnelementer: Logo, farger, skrifttyper og designelementer 
  • Maler
  • Retningslinjer
  • Tips, råd og eksempler

Til sammen danner dette et helhetsinntrykk som skal bidra til ønsket etterlatt inntrykk av politiet. Når du bruker retningslinjene for vår visuelle identitet på en konsekvent og ryddig måte, sikrer du tydelig kommunikasjon og bidrar til å styrke troverdigheten til et enhetlig politi. 

Om profilhåndboken

Grafiske elementer som ikke er beskrevet i profilhåndboken er ikke en del av politiets visuelle identitet og skal ikke brukes i kommunikasjon. Unntaket er uttrykk som hører til politiets uniformer, transportmidler og lokaler, her henviser håndboken videre til egne manualer. 

Profilen til politiet er vernet av straffeloven, kapittel 9 § 165 (lovdata), a), b), c) – Vern av offentlig myndighet og tilliten til den (lovdata). Logoen er dessuten underlagt Res. Om Norges Riksvåpen (lovdata).

Det er bare ansatte og politiets leverandører som kan benytte profilen, og designmaterialet skal ikke benyttes i andre sammenhenger enn der politiet selv er avsender. Alle som utarbeider visuelle uttrykk for politiet plikter å følge reglene for politiets visuelle identitet. 

Eksterne leverandører plikter å oppbevare materiale på en slik måte at ikke uvedkommende får tilgang til det. Etter utført oppdrag plikter leverandør å slette materialet dersom ikke annet er avtalt.

Les mer om temaet her:

Har du spørsmål om profilen kan du kontakte Politiets fellestjenester på profil@politiet.no.