Her finner du informasjon om fondsordningen i Europa, innføringen av 
Border Management and Visa Instrument (BMVI) i Norge, fondets formål, finansielle rammer og om hvordan fondet gjennomføres.

Om fondsordningen

Som del av gjennomføringen av EUs langtidsbudsjett  for perioden 2021-2027, er det opprettet tre fond på justis- og innenriksområdet;

  • Fondet for asyl og migrasjon (Asylum, Migration and Integration Fund, AMIF)
  • Det indre sikkerhetsfondet (Internal Security Fund, ISF)
  • Fondet for helhetlig grenseforvaltning (Integrated Border Management Fund, IBMF)

Fondet for helhetlig grenseforvaltning består av to finansielle ordninger, hvorav den ene er Border Management and Visa Instrument (BMVI) som regnes som Schengen-relevant. Siden Norge ikke er EU-medlem, men er tilknyttet Schengen-samarbeidet, deltar vi kun i denne ene finansieringsordningen.

På norsk har vi valgt å kalle fondsordningen for EUs grense- og visumfond (BMVI). BMVI etterfølger EUs indre sikkerhetsfond – grenser og visum som ble gjennomført i perioden 2014-2020 som igjen etterfølger EUs yttergrensefond  som ble gjennomført 2007-2013.

Les mer om EUs grense- og visumfond på Europakommisjonens nettsted.

Selv om Norge er Schengen-medlem kan vi på selvstendig grunnlag avgjøre om innholdet i rettsakter som er en videreutvikling av Schengen-regelverket, skal godtas fra norsk side og innarbeides i norsk rett.

Prop. 38 S (2023-2024) er fremmet for å sikre Stortingets samtykke til godtakelse av BMVI-regelverket (forordning (EU) 2021/1148), samt en avtale med tilleggsregler for norsk deltakelse i BMVI som er inngått mellom Norge og EU. Du kan lese mer om dette i Prop. 38 S (2023-2024). BMVI-rettsakten og avtaleteksten i norsk oversettelse følger som vedlegg til proposisjonen.

Avtalen om Norges tilslutning til BMVI trådte i kraft 1. juni 2024, men fondsordningen har i likhet med i øvrige medlemsland også i Norge virkning tilbake til 1. januar 2021.

BMVI er en del av EUs migrasjons- og grenseforvaltning. Fondet er opprettet for å sikre helhetlig forvaltning av den felles yttergrensen og enhetlig gjennomføring av det felles visumregelverket på europeisk nivå, gjennom solidarisk omfordeling av ressurser.

Gjennom BMVI skal det gis økonomisk støtte til tiltak i medlemslandene som blant annet legger til rette for lovlig kryssing av den felles yttergrensen, forebygging og forhindring av ulovlig migrasjon og grensekryssende kriminalitet, og bedre håndtering av migrasjonsstrømmer.

Slik skal fondet bidra til å styrke samfunnssikkerheten i Schengen-området og opprettholde retten til fri bevegelse på territoriet.

For perioden 1. januar 2021 til 31. desember 2027 er BMVI-fondet på totalt 6,7 mrd. euro. I tillegg kommer bidragene til fondet fra de Schengen-tilknyttede statene (Norge, Sveits, Liechtenstein og Island). Til sammenligning var det forrige fondet på grense og visumområdet, EUs indre sikkerhetsfond – grenser og visum (2014-2020), på totalt ca. 2,8 mrd. euro.

Midlene fra fondet fordeles til medlemslandene på to ulike måter. Ca. 3,7 mrd. euro tildeles til medlemslandene gjennom nasjonale programmer. Et medlemslands program sier noe overordnet om hvordan landet planlegger å bruke fondsmidlene i perioden 2021-2027. Hvor mye hvert medlemsland mottar til sitt program avhenger blant annet av geografiske faktorer som lengden på yttergrensen, samt risikobildet på yttergrensen iht. en sårbarhetsanalyse utført av EUs grensebyrå, Frontex. 

Videre er det satt av ca. 3 mrd. euro som deles ut ved at Europakommisjonen med jevne mellomrom publiserer tematiske utlysninger som medlemslandene har mulighet til å søke på. Temaene for disse utlysningene fremgår av toårige arbeidsprogrammer utarbeidet i samarbeid mellom Kommisjonen og medlemslandene, og omfatter områder som EU ønsker særlig fokus på.

Norge ligger an til i første omgang å motta ca. 58 mill. euro fra BMVI. Dette utgjør Norges basistildeling. I tillegg vil vi motta en midtveistildeling dersom vi klarer å forbruke minimum 10 % av basistildelingen vår innen 1. juni 2026. Norge kan også øke sin andel av fondet ved å søke på tematiske utlysninger av fondsmidler.

Norges økonomiske bidrag til fondet er fastlagt gjennom avtalen med tilleggsregler for norsk deltakelse i BMVI slik disse fremgår av Prop. 38 S (2023-2024).

Hvert medlemsland må utvikle et program som på overordnet nivå sier noe om hva landet planlegger å bruke BMVI-midlene på i løpet av fondsperioden 2021-2027. Norges BMVI-program er under utvikling og vi har som mål å få programmet godkjent av EU i løpet av 2024.

Programmet består av flere deler som samlet skal gi oversikt over status på fagfeltet grense og visum i Norge, tiltak som planlegges implementert med midler fra BMVI, hvordan vi har satt opp den nasjonale styringsstrukturen for fondet, hvordan vi vil jobbe med å synliggjøre resultatene fra BMVI-prosjekter og hvordan vi skal måle måloppnåelse og potensielle nytteverdier fra fondet.

Per 2024 er følgende områder prioritert for BMVI-finansiering:

  • Utvikling og implementering av EU-informasjonssystemer (Politiet)
  • Kunnskapsløft og samhandling i grensekontrollen (Politiet)
  • Anskaffelse av utstyr til grensekontroll (Politiet)
  • Utenrikstjenestens forvaltning av Schengen-visumfeltet (Utenriksdepartementet/Utlendingsdirektoratet)
  • Kapasitet og kompetanseheving på visumfeltet (Utlendingsdirektoratet)
  • Nasjonale kvalitetskontrollmekanismer for grensekontrollen (Politiet)

Styring og forvaltning av fondet

Justis- og beredskapsdepartementet (JD) har utpekt Politidirektoratet (POD) som myndighet for forvaltning og gjennomføring av BMVI i Norge. Dette innebærer blant annet at POD er tilrettelegger og premissleverandør for fondsarbeidet nasjonalt.

POD har dermed overordnet ansvar for at norske offentlige myndigheter etablerer prosjekter på grense- og visumområdet (Schengen) med økonomisk støtte fra fondet, og at disse prosjektene gjennomføres iht. EUs og nasjonale regler og retningslinjer. Forvaltningsmyndigheten omtales i det videre som Fondsteamet. 

Fondsteamets viktigste oppgaver

EU-administrasjon

Utarbeide, videreutvikle og følge opp Norges BMVI-program, årlige implementeringsrapporter og regnskapsrapporter. Delta i ulike EU-fora knyttet til fondsgjennomføringen. Bidra til god og bred kommunikasjon om fondsstøtten som Norge mottar. Være bindeledd mellom Europakommisjonen og beslutningstakere, støttemottakere og øvrige interessenter nasjonalt.

Prosjektstøtte og -koordinering

Gi prosjektfaglig veiledning til prosjektene som mottar midler fra fondet, i politiet og i andre etater. Kontrollere prosjekter på framdrift, økonomi, risiko og måloppnåelse/resultater. Sørge for en balansert fondsportefølje og støtte gevinstrealisering. Kort sagt: Sikre best mulig verdi for pengene.

Koordinering av det nasjonale samarbeidet

Sekretariat i den nasjonale komiteen som beslutter fondsporteføljen. Leder av den nasjonale arbeidsgruppen som blant annet vurderer og prioriterer tiltak. Er fast kontaktpunkt for alle prosjekter som mottar støtte fra fondet.


Det er et krav fra EU om at det skal utpekes en uavhengig revisjonsmyndighet for det nasjonale arbeidet med Border Management and Visa Instrument (BMVI). Denne myndigheten reviderer forvaltningsmyndigheten årlig basert på styringssystemet som er etablert nasjonalt, og gjennomfører regnskapsrevisjon knyttet til de kostnadene som skal rapporteres inn til EU som støtteberettigede. 

Politiets internrevisjon utfører oppgaven som reviderende myndighet for BMVI med støtte fra en ekstern aktør.

BMVI-arbeidsgruppen består av deltakere fra Utenriksdepartementet, Utlendingsdirektoratet, Samferdselsdepartementet og Politidirektoratet. Formålet til arbeidsgruppen er å sørge for bred, faglig involvering i det nasjonale fondsarbeidet ved å:

  • Utarbeide og oppdatere Norges program for BMVI iht. føringer gitt i strategiske, internasjonale og nasjonale dokumenter, samt malen for programmer gitt av Europakommisjonen.
  • På årlig basis utforme prosjektinnspill og foreslå en prioritering av disse for BMVI-finansiering, basert på føringene i Norges program for BMVI og andre nasjonale prioriteringer. Disse årlige prosjektinnspillene skal danne grunnlaget for innspill til regjeringens ordinære budsjettprosess, basert på prioriteringskriteriene som vedtas av BMVI-komiteen (se nedenfor).

BMVI-komiteen består av medlemmer fra Justis- og beredskapsdepartementet, Utenriksdepartementet, Utlendingsdirektoratet og Politidirektoratet. Flere virksomheter inviteres også til komiteens møter som observatører. Formålet til BMVI-komiteen er å bidra til høyest mulig grad av måloppnåelse i BMVI-programmet ved å:

  • Ha en strategisk, ledende rolle i fondsarbeidet ved bl.a. å legge til rette for nødvendig koordinering mellom myndigheter og prosjekter på nasjonalt nivå og å avdekke eventuelle avvik, avhengigheter og usikkerheter. Komiteen skal ta stilling til utfordringer som påvirker gjennomføringen av Norges program for BMVI, og etterse at disse adresseres gjennom tiltak.
  • Beslutte fordeling av fondsmidlene basert på BMVI-arbeidsgruppens forslag til prioriteringer. Den overordnede fordelingen mellom støttemottakerne som skisseres i finansieringsplanen som inngår i det Norges program for BMVI, skal legges til grunn for komiteens forslag til årlig fordeling av midler mellom støttemottakerne.

Støttemottakere

Per i dag er det fire virksomheter som mottar støtte fra fondet: Justis- og beredskapsdepartementet (JD), Utenriksdepartementet (UD), politiet og Utlendingsdirektoratet (UDI).

Det er i første rekke offentlige virksomheter med et faglig ansvar innenfor fagområdet grense og visum som kan motta støtte fra BMVI.

Partnerskapet

Det arbeides med å sette opp et partnerskap for fondet. Mer informasjon om dette kommer her på senere tidspunkt.

Søknad om midler og informasjon om prosjekter

Det gjennomføres en årlig prosess for prioritering av nye prosjekter for fondsfinansiering. Norges program for BMVI legger grunnlaget for hvilke områder innenfor grense- og visumfeltet som skal prioriteres. 

Årlig prosess for prioritering gjennomføres i BMVI-arbeidsgruppen og danner grunnlag for anbefaling til beslutning av BMVI-porteføljen i BMVI-komiteen. Innspill til nye prosjekter gjøres i hovedsak gjennom representant fra egen virksomheten i arbeidsgruppen. Dersom virksomheter som per nå ikke er en del av arbeidsgruppen ønsker å fremme prosjektforslag, kan det sendes en henvendelse til Fondsteamets e-postadresse: EXT-BORDERS-FUND@politiet.no

Fondsteamet forbereder en sammenfatning av innkomne forslag til diskusjon i arbeidsgruppen i løpet av april, og arbeidsgruppen innstiller en anbefaling til BMVI-komiteen for beslutning i komitémøtet i mai/juni. Tiden fra beslutning og frem til januar og prosjektoppstart i påfølgende budsjettår, brukes til å utforme prosjektplaner og -budsjetter og signere prosjektavtale mellom prosjekteier og Fondsteamet. Merk at prosjekter i hovedsak støttes med 75 % fondsmidler. Det vil si at 25 % av den totale prosjektkostnaden må dekkes av virksomheten selv. Denne egenandelen skal spilles inn i ordinære budsjettprosesser parallelt med søknadsprosessen for BMVI-midler og må være sikret før prosjektavtalen signeres.

Når et prosjekt er godkjent for finansiering av komiteen skal det utarbeides en prosjektplan med tilhørende budsjett på egen mal. Prosjektplan og budsjett skal godkjennes av Fondsteamet før en prosjektavtale signeres mellom Fondsteamet og prosjekteier. Prosjekter skal ikke starte prosjektaktivitet før prosjektavtalen er signert.

Alle støttemottakere må rapportere på fremdrift og forbruk i prosjektene og bistå Fondsteamet i rapporteringer til EU og årlige revisjoner.

Det er også krav om å synliggjøre EU-støtten til prosjektene. Dette kan for eksempel gjøres via merking av kommunikasjonsmateriale som utarbeides og/eller anskaffelser som utføres i prosjektene.

2023-2 Utenrikstjenestens forvaltning av Schengen-visumfeltet 
Eier: Utenriksdepartementet
Varighet: 2023-2027 
Støtte fra BMVI: 27,5 mill. kroner

2024-1 Kompetanse og fagutvikling i grensekontrollen
Eier: Politiet
Varighet: 2024-2027
Støtte fra BMVI: 39,6 mill. kroner

2024-2 Kapasitet og kompetanseheving på visumfeltet
Eier: Politiet
Varighet: 2024-2027
Støtte fra BMVI: 20,0 mill. kroner

2024-3 Kortsiktige tiltak i NORVIS 2024
Eier: Utlendingsdirektoratet
Varighet: 2024
Støtte fra BMVI: 18,7 mill. kroner

2024-4 Kvalitetskontrollmekanismer
Eier: Politiet
Varighet: 2024-2027
Støtte fra BMVI: 6,4 mill. kroner

2024-5 Nasjonal implementering av Entry/Exit System
Eier: Politiet
Varighet: 2024-2025
Støtte fra BMVI: 43,6 mill. kroner

2024-6 Nasjonal implementering av ETIAS
Eier: Politiet
Varighet: 2024-2025
Støtte fra BMVI: 17,5 mill. kroner

2024-7 Interoperabilitet
Eier: Politiet
Varighet: 2024-2027
Støtte fra BMVI: 191,3 mill. kroner

2024-8 Anskaffelse av biler til grensekontrolloppgaver
Eier: Politiet
Varighet: 2024
Støtte fra BMVI: 5,6 mill. kroner

2024-9 Dronebruk i grenseovervåkningen
Eier: Politiet
Varighet: 2024-2026
Støtte fra BMVI: 11,8 mill. kroner

Tidligere prosjekter

2023-1 Kunnskapsløft og samhandling i grensekontrollen 
Eier: Politiet
Varighet: 2023 
Støtte fra BMVI: 750 000,-

2023-3 Forstudie ny saksbehandlingsløsning for visumsaker
Eier: Utlendingsdirektoratet
Varighet: 2023
Støtte fra BMVI: 4,5 mill. kroner

Ta kontakt med fondsteamet på e-post EXT-BORDERS-FUND@politiet.no.

Logo for fondet