Målet med undervisningsopplegget er å gi barna (5.-7. klasse) en forståelse av grensesetting, både når det gjelder mobbing og hva som bryter loven. Og å gi noen råd om hvordan de kan ferdes tryggere på nettet.

Barn peker på et bilde av andre barn på mobilen.
Gjennom filmen og diskusjonsbolkene vil barna lære mer om kildekritikk, åndsverkloven, anonyme profiler, sårbare profiler og kommentarfelt.

Digital mobbing og nettvett

I undervisningsopplegget skjer nettmobbingen gjennom Smash or pass-kontoer (også kalt "Hot or Not", der brukeren skal vurdere om de liker personen på bildet eller ikke) og Shipping-kontoer (der to personer 'shippes', altså blir satt sammen som et fiktivt kjærestepar).

Dette kan være populært for unge å delta på og kan se ut som uskyldig moro. Mange tenker ikke over at dette kan være mobbing. 

Bakgrunn og veiledning

Politiets nettpatruljer har over tid erfart at unge tar kontakt og ber om hjelp fordi de føler seg uthengt eller mobbet i sosiale medier.

Det finnes mange ulike utfordringer rundt dette, men ofte blir falske/anonyme/ikke identifiserbare profiler benyttet for å henge ut unge på sosiale medier. De som står bak profilen er ofte ungdommer. De har enten lite kunnskap om hva dette kan gjøre med de som henges ut, eller de ønsker bevisst å skape et omdømmetap for andre. Personen bak profilen kan ta bilder av vedkommende uten samtykke, eller bruke bilder hentet fra andre eller fra vedkommende sine sosiale medier. Mange unge vet ikke at dette kan være straffbart. Likevel er mange av de involverte er under 15 år og kan derfor ikke straffes.

Målet med undervisningsopplegget er å skape økt bevissthet blant de unge om temaet.

Forventet tid til gjennomgang er 60-90 minutter. Det er en fordel å gjennomføre alt i en bolk. 

Undervisningsopplegget starter med en innledning fra politiet før selve filmen starter. Filmen er delt inn i fire kapittel. Etter hvert kapittel skal elevene diskutere det de nettopp har sett og om de mener det krysser en grense. 

Skjermen blir svart etter avsluttet kapittel og spørsmålene kommer opp. Da setter du filmen på pause og åpner opp for diskusjon i klassen. 

I videoen vil du finne diskusjonspunkt og spørsmål som du kan stille klassen for å sette i gang diskusjonen. 

Vi vil gjerne anbefale IGP-gjennomføring (Individ, Gruppe, Plenum). Da kan den enkelte første tenke selv, deretter diskutere med en annen (læringsvenn) og til slutt dele dette i planum. Jo flere i klassen som snakker, desto flere perspektiv kan alle lære av. 

Etter å ha sett 4 videoklipp og diskutert 4 tema, kan siste del av videoen spilles av. 

I undervisningsopplegget blir det snakket om "Shipping-kontoer" eller "hot or not". Dette er bare noen navn som benyttes for å beskrive fenomenet. Målet med undervisningsopplegget er å skape økt bevissthet blant de unge, uavhengig av hvilket navn som benyttes på fenomenet.

QR-kode til undervisningsopplegg.
QR-kode til undervisningsopplegg.
Hvor går grensen? sin logo